måndag 7 maj 2012

Avsaknad av el och faktura

Redan i mars månad beställdes byggel till tomten av Fortum. Idag är det den 7 maj, och dom har fortfarande inte lyckats koppla in dom ynkliga kablarna så vi kan få el. Hur svårt kan det vara egentligen? Bara för man har monopol, så ska man väl för fasiken inte kunna bete sig hur som helst? Eller?! Det verkar som det. Jag tror jag ringt till Fortum nu...hm, minst 4 gånger iallafall...om det räcker?! Ingen vet nåt, dom påstår det är på gång...men när? NÄR? Inget svar. Förbannade puckon!!
Ringde idag till Anne på eksjöhus och sa som det var att vi har ingen el. Hon visste redan det visst och hade även hon ringt runt och tjatat. Så, ja, vi får väl se när den kommer då. Hon sa iallafall att jag inte behöver ringa mer om det till Fortum, utan det ligger på vår elektrikers bord.

Vid tomten idag hade det kommit upp ännu en byggställning. På framsidan den här gången. En på baksidan kom ju upp förra veckan. Dessutom en container var ditställd. En sån som innehåller verktyg och så.
Tre dagar kvar nu... :)

Några andra som bör fundera på hur dom sköter sin administration är byggnadsnämnden som vår kommun tillhör. Idag är det som sagt den 7 maj. Den 28 mars fick jag en faktura från dom med vårt bygglov. Jag ringde på en gång eftersom fakturan inte stämde. Dom hade tagit betalt för utsättning av huset, och vi använde oss ju av ett annat företag till det, så dom tusenlapparna skulle räknas bort med andra ord. Fick svaret att det skulle ordnas snarast. Tiden gick, och jag ringde ännu en gång precis innan påsk. Det skulle åter igen fixas ny räkning. Inget hände. Ringde igen, fick inte prata med rätt person och lämnade mitt tel.nr. Ingen ringde upp, och ingen räkning.
Hade ett byggplatsmöte med stadsarkitekten här som frågade om jag betalat räkningen. Nej svarade jag, den är ju fel, och jag väntar fortfarande på en ny som är korrekt. Den kommer senast imorgon svarade han. Det här var den 17 april har jag för mig. Imorgon kom, men ingen ny faktura. Dagen efter kom också, men nej.

Den sista april var sista dagen att betala fakturan, så jag ringde IGEN på fredagen innan, den 27de april och sa att det här är 5e gången jag ringer men inget händer, så jag vill med andra ord inte få någon förseningsränta eller något annat skit. Han jag pratade med den här gången sa att nej det ska du ju inte ha, och att han la en lapp på hon som skötte fakturors tangentbord.

Allvarligt talat...är dom inte intresserade av att få in sina pengar, eller vad är problemet egentligen??? Inte för att jag är speciellt intresserad av att betala den, men ändå... Jag blir inte ett dugg förvånad när fakturan väl dimper ner i lådan, om det där är en förseningsränta på några hundralappar... Då är det krig!

2 kommentarer:

  1. Ja vad ska man säga det går ju inte undan på kommunen vi har ju fått igenom bygglov men inte fått hem nåt bygglov än...vi fick ju till slut åka ned till Askersund för att få en kopia på bygglovet som jag kunde ge Eksjöhus o jaga på dem så vi kunde komma igång nån ggn. Man blir ju lätt galen. Hoppas det löser sig snart för er m el o räkningen :) /Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ni fått något leveransvecka än på huset? När ska det stå färdigt?? :)
      Sofie

      Radera