lördag 5 maj 2012

Amning

Jag är en sån som tycker att amning är kanon! Smidigare mat än så kan ju omöjligt finnas..typ. Har därför valt att amma båda mina barn rätt länge som komplement och tröst till dom.

Med Filip ammade jag deltid tills han var 11 månader. Tyckte det var lite sorgligt att sluta, för mysfaktorn är rätt hög anser jag, plus att det gjorde ont i mammahjärtat när han så tydligt visade vad han ville ha. Men, det som avgjorde att jag slutade var två faktorer.
Det första var att han hade en förmåga att när han var färdigtuttad, spy upp det igen. Då fanns det ju liksom ingen anledning längre att fortsätta.
Den andra faktorn var att vi gärna ville ha ett syskon till Filip, och amning sägs ju kunna vara ett preventivmedel i sig.
Ingen aning om det hade med saken att göra, men faktum var att jag slutade amma i januari 2010, och i februari 2010 blev jag gravid.

Med Tuva nu har jag ammat tills för typ 4 dagar sedan. Har inte haft ork eller lust att sluta. Åter igen, det gör sååå ont i mammahjärtat när hon skriker och visar så tydligt vad hon vill ha.
Men så, bara sådär, för 4 dagar sedan så la jag av. Inget tuttande alls på 4 dagar. Och det konstiga är att det inte alls verkar vara så hemskt för Tuva. Det går jättebra!! Visst har hon vid flertal tillfällen lagt sig ner och velat ha tutte, men jag har lyckats trixa bort henne så hon glömt det eller fått något annat att äta/dricka.
Det värsta är ju alltid nätterna eftersom det var främst då hon åt, och välling vägrar hon. Men peppar peppar, första natten var värst. Då vaknade hon tror jag 4 gånger och skrek och var riktigt förbannad på mig. Jag vände ryggen till, låtsades sova medan hon ryckte mig i håret och bet mig i ryggen och slog mig lite. Till slut somnade hon om.
Natt två gick bättre. Hon vaknade några gånger och skrek, men slog mig aldrig iallafall.. ;)
Natt tre sov hon helt igenom utan att vakna en enda gång, och nu i natt vaknade hon en gång och var ledsen. Tror hon drömde, för hon gjorde aldrig något tecken på att hon ville ha tutte.

Nu har jag helt bestämt mig för att sluta. Det blir ingen mer tutte för Tuva. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar