torsdag 1 september 2011

1 september..

..och helt klart dags för ett livstecken!

En hel del har hunnits med sen sista inlägget.
Vi har hela familjen varit uppe i Fjugesta en sväng där det bland annat blev 40-års kalas/kräftfest för Maria.
Så en titt på lägenheten då både gräs och häck fick sig en omgång. Det var verkligen dags för lite ansning.

I förrgår var Ola och Filip till AquaKul och badade några timmar. Det var mycket uppskattat av båda parter. Filip har pratat mycket om bubbelpoolen dom badade i och vattenrutschkanan han åkte...
Igår tog vi hela familjen en tripp till Leos Lekland för några timmars bus och lek. Det tar på krafterna för alla... Efter det sov Filip i flera timmar - helt utmattad!

Så har jag svarat på 2 annonser på Blocket och köpt oss två resevagnar också som jag tänkte ha med till Thailand. Har ingen lust att släpa med våran spritt nya då man sett hur dom behandlar vagnar och resväskor på planet. Så resultaten blev en Emmaljunga Scooter av 2007 års modell, och en Brio Race av 2008 års modell. Scootern var rätt smutsig, men helt ok, och Brion var i absolut nyskick!
Annan Thailandsförberedelse som gjorts är vaccination som blev gjord igår. Filip, jag och Ola fick oss varsin spruta med Twinrix (gulsot) Gick sådär att ge Filip spruta...bävar redan för hur det ska gå när spruta två ska tas om en månad...Men men, det ska väl gå det med...hoppas jag!
Då är det även Tuvas tur att få sig några sprutor. Dels ska hon ha för mässling, dels för gulsot och den sista är den ordinarie hon ska ha från basprogrammet från BVC. Blir mycket för hennes lilla kropp.. :(

Vi har hunnit med ett besök hos BVC också. Nu var det Filips 2½ års kontroll som stod på programmet. Han mäter nu 92 cm över havet och vägde 13,8 kilo. Passade på att väga och mäta Tuva också, och hon var vid 9 månaders ålder 71 cm lång och vägde 8345 gram.
Tycker det är lite roligt att jämföra Filip och Tuva vad dom vägde vid samma ålder. När Filip var på 9 månaders koll vägde han 9660 gram, och var 71,5cm. Hela 1,3 kilo MER än Tuva!! Det är ju jättemycket mer!! Kan inte minnas att Filip skulle ha varit tjock eller knubbig direkt, men hans skelett kanske väger mer...vem vet.
Nåja, 2½ års kontrollen ja. Den gick galant. Filip fick MVG i allt som skulle kollas.

Från det ena till det andra...Nu är min vigselring hemma...och den är så FIN!! Jag är så himla nöjd!! Men än så länge ligger den i tryggt förvar i sin lilla ask. Bara 3 månader kvar nu tills den sitter på fingret istället - där den hör hemma! :)
Idag kom papper från Skatteverket hem om Olas namnändring. Så nu heter han officiellt Ola Ståhl. :D Nu kan vi börja fixa med pass, körkort och nytt VISA-kort.

Tiden rinner ju iväg så snabbt. Insåg häromdagen att jag och barnen endast bor i huset i ca 6 veckor till nu...sen flyttar vi upp till lägenheten. Konstigt är bara förnamnet!!
Kände igår när jag var till Höllviken för att köpa Brion, att jag kommer banne mig sakna Skåne och närheten till havet. Det är så himla vackert där nere! Sa sen till Ola att flyttar vi tillbaka ner till Skåne någongång, så måste vi bo i Höllviken. Gick in på Hemnet och kollade huspriser, och det fanns ju naturligtvis inget som låg under 3 miljoner, så en flytt dit är kanske inte så troligt.

Idag när solen äntligen tittat fram igen, har jag passat på att börja måla om kistbordet som ska bli vitt istället för mörkbrunt. Kommer bli skitsnyggt! Nu är det grundmålat och det blev genast enorm skillnad!

Nä, nu ska jag koncentrera mig på Robinson istället för att skriva...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar