onsdag 14 september 2011

Brödrecept

En av mina stora passioner här i livet är faktiskt att baka. Har alltid tyckt att det är kanonroligt! Sen har det väl gått lite i vågor hur mycket man har bakat. Just nu är jag nog inne i en lagom nivå om man kan säga så...bakar ibland...kanske någon gång i veckan.
Mest blir det bröd för tillfället. Så, tänkte faktiskt dela med mig med ett av mina stora favoritrecept just nu. Egentligen mest för min egen skull eftersom receptet ligger i min gamla telefon, så det är lite besvärligt att göra brödet då jag måste byta SIM-kort för att komma åt det.. :)

CHEDDAROST-BRÖD, 2 st. Ugn 200 grader.

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 msk strösocker
6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl special
4-5 dl riven cheddarost

Gör så här:
Smula jästen i degbunke. Värm vattnet till 37 grader. Lös upp jästen med lite av vätskan, häll sedan i resten. Tillsätt olja, salt, socker och rågsikt.
Blanda i vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig med degkrokar. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek ca 30-40 minuter.
Dela degen, blanda in osten men spara lite till garnering. Forma två knubbiga bröd, strö gärna lite mjöl över. Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk.
Grädda brödet på nedersta falsen av ugnen i 30-40 minuter. Strö över den sparade osten mot slutet av gräddningen. Låt kallna utan bakduk.

Jag brukar göra som så att jag tar någon eller två extra deciliter ost i brödet, och hoppar över garneringen. Det blir kanongott!!
Det behöver inte heller vara just cheddarost, det går precis lika bra med vilken ost som helst.
När jag bakar blir det oftast halva satsen, eftersom det är så lätt att göra brödet och det alltid är godast färskt!
Min erfarenhet säger också att 30-40 minuter i ugnen blir för länge, men det är väl beroende på ugn förstås. Oftast har jag mitt inne i ca 20 minuter, och då blir det alldeles gyllenbrunt och precis lagom.

2 kommentarer:

  1. mmm låter jättegott:)synd bara att jag är rutten på att baka:-/ Kram pjutt

    SvaraRadera
  2. inte då! Du är ju jätteduktig!!

    SvaraRadera