onsdag 28 mars 2012

Utstakning

Förra helgen kördes det sista riset bort från tomten. Det ligger endel kvar, men va sjutton, hur noga ska man vara liksom?? Det ska ju ändå grävas och grejas där så..

Sen var jag på byggstartmöte med vår kontrollansvarige för en vecka sen. Något som man är tvungen att ha för att ens få sätta igång att bygga. Kommunen ska ha in alla ritningar och allt vad det är. Det gick så bra så, och byggnadsnämnden såg inga konstigheter med att få sätta igång att bygga.

Igår ringde han som ska gjuta grunden mig och började prata om att det idag skulle sättas ut pinnar för vart huset ska stå (=utstakning). Dessutom skulle maskinerna som ska användas köras dit idag.
Så gav han mig ett nummer till den som skulle märka ut huset, och jag blev genast lite frågande eftersom vi fått ett pris på det genom en annan, så att det inte skulle bli nåt krångel sen. Fick göra lite telefonsamtal runt till lite olika, och till slut så löste sig allt. Det var nämligen billigare med den här som jag fick numret till...och alla små bäckar man kan spara, är ju välkommet så klart. :)

Vi fixade även allt med banken igår. Är numera helkunder hos Handelsbanken istället för Swedbank som jag varit i hela mitt liv. La upp byggkredit som sedan skickades över till Eksjöhus, så vi får huset till vecka 19 som det är sagt. Tog en sväng till mammas jobb också och faxade över till Eksjöhus att vi har beviljat bygglov. Så nu ska det väl inte vara något mer hoppas jag.

Idag har vi varit till Öppna förskolan och lekt på eftermiddagen. Det var påskpyssel på schemat idag. Filip gjorde ett påskkort som blev så fint så. Sen satt han mest och lerade hela tiden vi var där.

Apropå ingenting så har vädret varit såååå underbart sista veckan. Strålande sol och runt 15 grader i skuggan. Igår var det till och med 18 grader vid 17-snåret, i skuggan! Riktigt vårväder. Dessvärre ska det bli lite kallare nu igen till helgen, och just nu har det dessutom börjat regna. :( Men det är väl dumt att klaga antar jag, med tanke på hur fint vi haft det ett bra tag nu. Det är ju trots allt bara mars månad...
I söndags var vi och firade Emelie som blev hela 15 (!!!) år. Vi satt ute och fikade allihopa i den strålande solen och alla barn busade runt. Det var hela 9 barn där...om man räknar med Emelie. Mycket barn blir det.. :)

Imorgon ska vi till tomten runt 9-snåret och prata med grävarna. Säga lite hur vi vill ha det och så. Pratade om att det är lika bra att ta dit grus för garageuppfart på en gång. Vi skulle vilja lägga sten där, men eftersom vägen ska asfalteras så är det nog lika bra att vänta med stenläggningen tills det är gjort. Så det inte blir någon konstig nivå-skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar