måndag 25 juni 2012

Regn regn..

Usch vilket skitväder det varit idag rent ut sagt! Regnat precis hela dagen! Riktigt tragiskt!
Det fick bli en sväng till Marieberg idag med hela familjen. Ögonshoppade mest, men hittade litegrann iallafall. Till lunch fick det bli varsin gratis mc wrap. Tack mc Donalds, det var snällt ;) Men vi fick åka runt lite med bilen för att hitta dom....men det var det värt :) hehe.

Var till huset också innan vi åkte in till Örebro. Nu hände det grejer... Sista leveransen från Eksjöhus hade kommit, så nu fanns allt på plats. Dvs kök, diskbänk, dörrar, tarkettgolv, golvlister, taklister, dörrfoder, toalettstolar, duschväggar....badrumsmöbler antar jag också var på plats, men dom såg jag inte.
Så det som saknas nu är alla vitvaror och värmepannan, som kommer sist av allt. Och kaminen förstås.
Henrik höll på för fullt och la golv och var redan klar i två av dom små sovrummen. Och två polacker var där och spacklade hela huset. Finns ju liiiite att spackla om man säger så.

Imorgon ska huset provtryckas så det är ordentligt tätt. Var tydligen någon från Norrköping som skulle komma och utföra provtryckningen. Är det inte tätt som det ska vet jag inte vad som ska ske...? Tätas? Finns säkert någon plan för det som inte jag vet något om...
Var tänkt vi idag skulle försöka mäta husets ytterväggar för att se hur mycket färg som kan tänkas gå åt, men det blev inget av med det. Vi gör ett nytt försök imorgon istället och hoppas på bättre väder.
Färg ja. Det kommer bli en grå nyans som heter Kobbe hade vi tänkt oss, och till det en bruten vit färg vid namn äggskal. Vi håller tummarna att det blir fint. Så svåååårt att bestämma sig...

Ikväll gjorde jag ett bröd som jag fick recept på av Ingrid. hur gott som helst blev det! Innehöll bl.a. Solroskärnor, pumpakärnor och linfrö. Gott och nyttigt! :)
Tycker absolut ni ska testa det, så här kommer receptet:


1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
5 dl vatten
50g jäst
½ dl solrosolja (eller annan)
2 msk honung
2 tsk flingsalt
½ dl linfrön
2 dl grovt rågmjöl
3 dl dinkelmjöl fullkorn
ca 6 dl vetemjöl special fullkorn
 
Garnering
Pumpafrön
Solroskärnor
Linfrön
 
Rosta solroskärnor och pumpakärnor i torr stekpanna på spisen. Se upp, rör hela tiden så det inte bränns. Tar några minuter bara.
 
Smula ner jästen i fingervarm vätska (vatten+ olja) Blanda
 
Tillsätt honung salt och alla mjölsorter
 
Knåda till en slät deg och blanda i fröna mot slutet .
 
Jäs 45 min
 
Rulla ca 20 bullar. Ta lite vatten på toppen av varje bulle och doppa dem i garneringen
Lägg dem på bakplåtspapper.
 
Jäs 30 min.
 
Ca 6-7 min i 250 grader.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar