fredag 4 november 2011

Storlekar

Det sägs ju att Everything's big in America...och visst är det så. Men helt plötsligt har jag upptäckt att det uttrycket även kan omformuleras till Everything's big in Malmö..
Man har väl under dom 3 åren man bott i Malmö blivit hemmablind, tyckt att affärerna varit normalstora. Det har jag nu efter 2 veckor i Närke insett varit fel. Vi var iväg till Ikea för någon dryg vecka sedan. När vi kom till kassorna blev jag så förvånad att affären var slut redan. Och till råga på det endast EN självutcheckningskassa, när vi annars är vana vid Malmös 2 fulla våningar med möbler och minst 4 självutcheckningskassor.
Inte nog med det.
Sen var det dags att handla mat, så det blev en tripp till coop forum i Marieberg. Samma sak igen. Va?! Är affären slut?? Finns det inte mer...? Skulle nog jämföra coop forum i storlek med det coop extra i bulltofta där jag alltid brukade handla. Ett forum borde väl vara större än ett extra? Eller? Namnet kanske inte har med storleken att göra? Jag vet inte.
Hur som helst. Affärerna i fjugesta är iallafall mini. Men det är ju kanon dom finns när man bara ska ha nåt snabbt. Fast jag föredrar nog ändå Ica maxi i Kumla. En bit att köra, men utbudet är kanon. Till och med det lilla extra man inte hittar någon annanstans hittar man där. Perfekt! I och för sig har jag varit en riktig coop-handlare dom sista åren. Deras bonussystem har blivit kanonbra tycker jag....men, jag ska väl kunna ändra mig till en Ica-handlare. :-)

Idag var jag och Tuva en sväng till Ica maxi. Sprang då på en gammal kompis som jag väl inte sett de senaste 5-6 åren,
om det räcker. Skitskoj att stå och snacka lite om gammalt och nytt som hänt. Haha, han kände knappt igen mig först...

Annars idag har det blivit däckbyte på bilen samt tvättat bilen. Var även iväg till en ägghandlare och köpte färska ägg. Imorgon ska Ola ner till Skåne och jobba några dagar, så jag tänkte baka litegrann till Tuva fyller. Ungarna får leka hos mormor under tiden... ;-)

2 kommentarer:

  1. Ni får ta och åka till IKEA i Karlstad. Här har vi minnsan 2 självutchecknings gångar med 4 kassor i varje gång :-D och bredvid ligger Bergvik med massor av affärer och ett stort Coop och ett stort Ica Maxi, så det är bara att välja och vraka. Välkomna! ;-)

    SvaraRadera
  2. hahaha, man tackar ;) 2 utcheckningar...det är ju DUBBELT så många som örebro...men HÄLFTEN så många som malmö.. ;) haha
    /Sofie

    SvaraRadera