söndag 22 augusti 2010

Fix i trädgården

Häromdagen var det kusinmys i mormor/farmors soffa. Kevin var så snäll och läste en bok för Filip och Elin :)



Jag och Filip spenderade i princip hela onsdagen hemma hos Ida och Tyra, vilket var mycket trevligt, innan vi på torsdagen tog tåget ner till Malmö igen.
Hoppade av x'et i Hässleholm för att åka med Olas tåg sista biten hem. Det tyckte Filip var mycket spännande. Ville hela tiden gå fram till pappa i förarhytten...men vi lekte i vestibulen istället så inga knappar "råkade bli tryckta på" :D

I fredags var det en heldag ute i trädgården. Vi tog upp all vår resterande potatis, lök, rabarber och morötter. Tanken var att utöka landet någon meter och gödsla med kogödsel så det blir bra skörd till nästa år.

Årets resultat:



Filip hade på sig sina älskade gummistövlar och höll på även han i jorden.
Jag fixade lite inomhus och då jag kom ut på altan...då såg plötsligt vår soffa ut så här:




Hmmm...
Så kan det visst gå när man har leriga stövlar på sig inomhus....

Busar man så mycket, så blir resultatet trötthet. Jag höll på att skratta ihjäl mig då jag hittar min son sovandes STÅENDE mot soffan...







Av rabarberna kokade jag saft. Det blev kanongott!! Och så väldigt enkelt det var! Kokade ihop 1kg rabarber i bitar med 1½ liter vatten i 15 minuter. Silade bort rabarberna. Kokade om på nytt tillsammans med 4½ dl socker och saften av en citron. Och vóila....klart! Bara att låta svalna och spä ut med lite vatten om så önskas.

Koka...


Sila...


Färdigt...

1 kommentar:

  1. Ha, ha, ha!
    Ja barn kan verkligen somna överallt. Godingen.
    Så mycket ni fått i trädgårdslandet. Härligt. Gott med hemodlat.
    Ha det bäst.

    Kram Helena

    SvaraRadera